Зі зростанням електрифікації транспорту у світі загалом, та, зокрема, в Києві та Україні, набирає актуальності питання підзарядки. Інфраструктура пунктів для підзарядки зараз активно розвивається та розширюється, проте багато користувачів не знають, де краще заряджати електромобіль, вдома чи на громадській зарядці?

Тривалість майже не відрізняється (5–9 годин чи більше, залежно від максимальної пропускної потужності та ємності АКБ), а ось наскільки це вигідно – ми розрахували для кожного випадку окремо.

Де можна зарядити електромобіль і скільки це буде коштувати?

Пункти підзарядки розміщуються на АЗС, автопарковках, біля кафе та ТРЦ. Перш ніж вибирати місце, необхідно знати свій тип роз’єму зарядного кабелю. Усього їх шість:

  • Wall Outlet (Euro Plug);
  • Mennekes (Type 2);
  • EV Plug (J1772);
  • Three Phase 32A;
  • Wall Outlet 120v;
  • Tesla HPWC (Model S).
 

Мережеві електрозаправки здебільшого вимагають передплату. У кожній компанії власні тарифи, наприклад:

  • Мережа «ТОКА» – Ціни на зарядку варіюються від 9.99 до 12.99 грн/Тока в залежності від обраного типу порту та швидкості зарядки;
  • Autoenterprise – тарифи: 10кВт – 1 грн/хв, CHAdeMO (швидка зарядка) 20кВт – 3 грн/хв, CHAdeMO 40кВт – 5грн/хв, понад 1000 зарядних станцій по всій Україні;
  • Окко - від 10.99 до 14.99 грн./КВт в залежності від порту та потужності зарядної станції.
  • WOG – від 11 до 14 грн, залежно від порту. Понад 300 пунктів по всій Україні.

Карта зарядних станцій в Україні. Найповніша база в додатку PlugShare

Найзручніше та найдешевше заряджатися вдома. Вам точно не загрожуватиме черга, технічна несправність або відсутність потрібного кабелю, а платити потрібно буде за тарифом на електроенергію для населення, що значно дешевше, ніж переплачувати за вимушену парковку. Залишивши машину заряджатися на ніч у гаражі, можна не турбуватися, що з нею щось трапиться, а вранці вона буде вас чекати з «повним баком».

Зарядна станція вдома – ефективно, швидко, безпечно

Побутова ЗС енергоефективніша за комерційну завдяки високому ККД та відсутності зайвих функцій. Усі виробники авто рекомендують заряджатися саме вдома. Головні переваги:

  • Швидша зарядка завдяки ефективному перетворенню параметрів струму;
  • Зберігається ємність АКБ протягом тривалого терміну служби;
  • Контроль стану електромережі, захист від перевантажень.

Єдиний недолік домашніх ЗС – їхня вартість. Наприклад, ціна побутової моделі на 3,7кВт починається від 750 EUR, а потужніша на 7,2кВт – від 900 EUR. Дізнатися більше про доступні моделі та їх характеристики можна на сторінці "Зарядні станції для електромобілів"

Зарядка від розетки – альтернатива, але не така казкова, як у рекламі

Вдома краще встановити спеціальну трифазну розетку на 380, що буде заряджати втричі швидше за звичайну 220В. У неї буде підключатися кабель із «чарджером».

Деякі виробники випускають спеціальні чарджери для звичайної 16А розетки на 220В, але це буде досить тривалий процес, тому такі пристрої продаються або йдуть у комплекті, як додаткові.

Вони можуть використовуватися в екстрених випадках, якщо іншої можливості немає. Регулярно це робити не рекомендується, через те, що кабель може перегріватись, у результаті це може призвести до короткого замикання та пожежі.

Деякі електромобілі заряджаються тільки за умови робочого заземлення. Наприклад, «розумний» кабель Mobile Connector для Tesla Model S під час підключення тестує мережу на наявність заземлення. Поки пристрій його не «побачить», заряджання не почнеться..

Є спеціальні зарядки, що можуть працювати без заземлення, але ми не рекомендуємо їх використання через підвищене навантаження на мережу.

У побутовій мережі напруга 220В і струм до 16А. В ідеальних умовах ви можете брати до:

220В × 16А = 3520 Вт (3,52 кВт).

У реальності максимально можна «витиснути» з мережі 2,5–3кВт. З огляду на те, що з часом погіршуються контакти, а також зношується проводка, розраховувати доводиться на 2–2,5кВт. Щоб отримувати заявлений струм в 16А, краще прокласти нову проводку та поставити якісні розетки - Legrand.

Популярний в Україні Nissan Leaf 2015 року випуску обладнаний акумулятором на 24 кВт⋅год. Для повного заряджання від домашньої мережі знадобиться часу:

24 кВт*год / 2,5 кВт = 9год 40хв.

Фактично більше, оскільки процес – не лінійний за потужністю та часом, після 80 % – він проходить повільно, і в процесі перетворення втрачається близько 10% електроенергії.

Якщо у вас Tesla Model S з АКБ на 85кВт⋅год, доведеться чекати ще довше:

85 кВт*год/ 2,5 кВт = 34 год (!)

Якщо встановити трифазну розетку на 16А заряджати можна набагато швидше. Без урахування втрат, максимальна пропускна потужність сягатиме:

380В × 16А × 1,72 (cos φ) = 10 458 Вт (10,46 кВт).

Відповідно повна зарядка від трифазної мережі триватиме не довше:

24 кВт*год /10,46 кВт = 2год 20хв для Nissan Leaf
85 кВт*год/10,46 кВт = понад 8 годин для Tesla Model S

У випадку лінійного підключення втрати електрики через перетворення досягають 10 % (в деяких 2–3 %).

В Україні діють обмеження РЕМ щодо максимального навантаженні на споживача, для приватного будинку здебільшого це 5–7кВт, залежно від можливостей магістральних гілок. За бажанням навантаження можна збільшити, але це вже окреме фінансове питання.

Якщо заряджати через станцію з потужністю 5кВт, Nissan Leaf зарядиться за 5–6 годин. Якщо вірити виробникові, максимальний запас ходу на повній ємності складає 150км (в середньому біля 100км) – 24кВт*год/100км.

Якщо зі швидкістю зарядки все зрозуміло, то з витратами все ще цікавіше.

Вартість витрат за звичайного однотарифного обліку електроенергії

У середньому, щоденний пробіг автомобіля в місті становить менше 100км (якщо це не таксі). Для спрощення розрахунків візьмемо цей показник і порівняємо, якою буде витрата в Nissan Leaf 2015 року випуску та аналогічного йому за класом Nissan Juke з ДВС у базовій комплектації 2017 року.

Для подолання дистанції 100 км на Nissan Leaf необхідна повна ємність (24кВт⋅год). За умови, якщо витрачати на зарядку 24кВт⋅год щодня, за місяць накопичиться:

24 кВт*год × 30д = 720 кВт*год.

Тариф на електроенергію для населення в Україні 2,64 грн/кВт⋅год, тобто за місяць ви заплатите приблизно:

2,64 грн/кВт*год × 720 кВт*год = 1 900 грн.

Для порівняння, витрата палива в Nissan Juke в умовах міста складає 7,6л/100 км. Місячна витрата палива складе:

7,6 л × 30 д = 228 л.

Середня ціна А-95 в Україні 55,25 грн/л, отже, щомісячні витрачати на заправку сягатимуть:

228 л × 55,25 грн/л = 12 597 грн.

Чергове підтвердження того, що навіть за однотарифного обліку, електромобіль явно вигідніший за автомобіль із ДВС, і це не рахуючи відсутності ТО, витрат на заміну фільтрів, мастила тощо.

Ще більше економії за багатотарифного обліку

Якщо підключити багатотарифний облік, то можна заощаджувати ще більше. 8 годин (з 23:00 до 07:00) дії «нічного тарифу» цілком достатньо для повної підзарядки акумулятора Nissan Leaf. Вартість електроенергії вночі вдвічі нижча, тобто 1,32 грн/кВт*год. Відповідно щомісячні витрати в такому випадку складуть усього лише:

1,32 грн/кВт*год × 720 кВт*год = 950,4 грн.

А як же бути власникам Tesla Model S P85D? У комплектації йде один зарядний пристрій Mobile Connector потужністю 11 Вт із роз’ємом Type 2. Через станцію аналогічної потужності виробник гарантує повну зарядку за 8 годин.

Проте, в українських реаліях побутова мережа з такою пропускною потужністю – рідкість, позаяк всюди діє обмеження навантаження. Середня доступна межа трифазного струму – 7 кВт. За таких умов процес заряджання триватиме:

85 кВт*год / 7 кВт ≈ 12 год

За окрему плату та за наявності сприятливих технічних умов дозволену потужність можна збільшити. Заплативши $3–5тис РЕМ, вам проведуть 15–20кВт лінію. Але це вже суто індивідуальне питання, що залежить від бажання та фінансової спроможності.

Змоделюємо таку ситуацію: ви повернулися з роботи о 20:00 і відразу ж «встромили» Nissan Leaf в розетку, а через 12 годин – о 08:00 з зарядженою на 100 % батареєю знову їдете на роботу.

На практиці, навряд чи хтось буде чітко стежити за тим, щоб о 23:00 підключити машину, та відключити рівно о 07:00. У багатьох станцій є функція «заряджати під час нічного тарифу» – необхідно лише підключити кабель, а зарядка розпочнеться автоматично о 23:00 і вимкнеться рівно о 07:00.

І так, для повного відновлення ємності необхідно 24кВт⋅год електроенергії. З трифазною станцією достатньо буде 4год, з однофазною – щонайменше 8год. Завдяки нічному тарифу одна повна нічна підзарядка буде коштувати:

24 кВт*год× 1,32 грн/кВт*год = 31,68 грн.

Без багатотарифного лічильника зросла б удвічі:

24 кВт*ч × 2,64 грн/кВт*ч = 63,36 грн.

Тобто, щоденна економія дорівнює 50 %. За місяць можна буде заощаджувати:

31,68 грн × 31 (день) = 982 грн.

За рік можна заощадити:

982 грн × 12міс = 11 784 грн.

У Nissan Leaf 2017 року випуску була збільшена ємність батареї з 24кВт⋅год до 30кВт⋅год. У середньому однофазная станція буде відновлювати біля 3кВт⋅год електроенергії за годину. Це означає, що через 10год автомобіль буде повністю заряджений. Нічний тариф діє тільки 8год, значить 2год батарея буде заряджатися за стандартним тарифом 2,64 грн/кВт⋅год. Загалом повна зарядка буде коштувати:

(3 кВт*год × 8год × 1,32 грн/кВт*год) + (3 кВт*год × 2год × 2,64 грн/кВт*год) = 47,52 грн.

Без багатотарифного лічильника:

30 кВт*год × 2,64 грн/кВт*год = 79,2 грн.

Загалом можна буде заощаджувати щодня:

79,2 грн - 47,52 грн = 31,68 грн (те ж саме, що й за АКБ на 24кВт*год).

Це яскравий показник того, наскільки вигідний багатотарифний лічильник..

Найкраще про зарядку подбати до придбання електрокара. У всякому разі, ще до покупки ви точно маєте знати, де саме будете його заряджати.