Зі зростанням електрифікації транспорту у світі загалом, та, зокрема, в Києві та Україні, набирає актуальності питання підзарядки. Інфраструктура пунктів для підзарядки зараз активно розвивається та розширюється, проте багато користувачів не знають, де краще заряджати електромобіль, вдома чи на громадській зарядці?
Тривалість майже не відрізняється (5–9 годин чи більше, залежно від максимальної пропускної потужності та ємності АКБ), а ось наскільки це вигідно – ми розрахували для кожного випадку окремо.
- Тарифи популярних компаній
- Повна карта зарядок по Україні
- Зарядна станція вдома
- Зарядка від звичайної розетки 220В
- Розрахунок вартості зарядки в побутових умовах
- Найвигідніший спосіб – повна зарядка за 20 грн
Де можна зарядити електромобіль і скільки це буде коштувати?
Пункти підзарядки розміщуються на АЗС, автопарковках, біля кафе та ТРЦ. Перш ніж вибирати місце, необхідно знати свій тип роз’єму зарядного кабелю. Усього їх шість:
- Wall Outlet (Euro Plug);
- Mennekes (Type 2);
- EV Plug (J1772);
- Three Phase 32A;
- Wall Outlet 120v;
- Tesla HPWC (Model S).
Мережеві електрозаправки здебільшого вимагають передплату. У кожній компанії власні тарифи, наприклад:
- Мережа «ТОКА» – Ціни на зарядку варіюються від 9.99 до 12.99 грн/Тока в залежності від обраного типу порту та швидкості зарядки;
- Autoenterprise – тарифи: 10кВт – 1 грн/хв, CHAdeMO (швидка зарядка) 20кВт – 3 грн/хв, CHAdeMO 40кВт – 5грн/хв, понад 1000 зарядних станцій по всій Україні;
- Окко - від 10.99 до 14.99 грн./КВт в залежності від порту та потужності зарядної станції.
- WOG – від 11 до 14 грн, залежно від порту. Понад 300 пунктів по всій Україні.
Карта зарядних станцій в Україні. Найповніша база в додатку PlugShare
Найзручніше та найдешевше заряджатися вдома. Вам точно не загрожуватиме черга, технічна несправність або відсутність потрібного кабелю, а платити потрібно буде за тарифом на електроенергію для населення, що значно дешевше, ніж переплачувати за вимушену парковку. Залишивши машину заряджатися на ніч у гаражі, можна не турбуватися, що з нею щось трапиться, а вранці вона буде вас чекати з «повним баком».
Зарядна станція вдома – ефективно, швидко, безпечно
Побутова ЗС енергоефективніша за комерційну завдяки високому ККД та відсутності зайвих функцій. Усі виробники авто рекомендують заряджатися саме вдома. Головні переваги:
- Швидша зарядка завдяки ефективному перетворенню параметрів струму;
- Зберігається ємність АКБ протягом тривалого терміну служби;
- Контроль стану електромережі, захист від перевантажень.
Єдиний недолік домашніх ЗС – їхня вартість. Наприклад, ціна побутової моделі на 3,7кВт починається від 750 EUR, а потужніша на 7,2кВт – від 900 EUR. Дізнатися більше про доступні моделі та їх характеристики можна на сторінці "Зарядні станції для електромобілів"
Зарядка від розетки – альтернатива, але не така казкова, як у рекламі
Вдома краще встановити спеціальну трифазну розетку на 380, що буде заряджати втричі швидше за звичайну 220В. У неї буде підключатися кабель із «чарджером».
Деякі виробники випускають спеціальні чарджери для звичайної 16А розетки на 220В, але це буде досить тривалий процес, тому такі пристрої продаються або йдуть у комплекті, як додаткові.
Вони можуть використовуватися в екстрених випадках, якщо іншої можливості немає. Регулярно це робити не рекомендується, через те, що кабель може перегріватись, у результаті це може призвести до короткого замикання та пожежі.
Деякі електромобілі заряджаються тільки за умови робочого заземлення. Наприклад, «розумний» кабель Mobile Connector для Tesla Model S під час підключення тестує мережу на наявність заземлення. Поки пристрій його не «побачить», заряджання не почнеться..
Є спеціальні зарядки, що можуть працювати без заземлення, але ми не рекомендуємо їх використання через підвищене навантаження на мережу.
У побутовій мережі напруга 220В і струм до 16А. В ідеальних умовах ви можете брати до:
220В × 16А = 3520 Вт (3,52 кВт).
У реальності максимально можна «витиснути» з мережі 2,5–3кВт. З огляду на те, що з часом погіршуються контакти, а також зношується проводка, розраховувати доводиться на 2–2,5кВт. Щоб отримувати заявлений струм в 16А, краще прокласти нову проводку та поставити якісні розетки - Legrand.
Популярний в Україні Nissan Leaf 2015 року випуску обладнаний акумулятором на 24 кВт⋅год. Для повного заряджання від домашньої мережі знадобиться часу:
24 кВт*год / 2,5 кВт = 9год 40хв.
Фактично більше, оскільки процес – не лінійний за потужністю та часом, після 80 % – він проходить повільно, і в процесі перетворення втрачається близько 10% електроенергії.
Якщо у вас Tesla Model S з АКБ на 85кВт⋅год, доведеться чекати ще довше:
85 кВт*год/ 2,5 кВт = 34 год (!)
Якщо встановити трифазну розетку на 16А заряджати можна набагато швидше. Без урахування втрат, максимальна пропускна потужність сягатиме:
380В × 16А × 1,72 (cos φ) = 10 458 Вт (10,46 кВт).
Відповідно повна зарядка від трифазної мережі триватиме не довше:
24 кВт*год /10,46 кВт = 2год 20хв для Nissan Leaf
85 кВт*год/10,46 кВт = понад 8 годин для Tesla Model S
У випадку лінійного підключення втрати електрики через перетворення досягають 10 % (в деяких 2–3 %).
В Україні діють обмеження РЕМ щодо максимального навантаженні на споживача, для приватного будинку здебільшого це 5–7кВт, залежно від можливостей магістральних гілок. За бажанням навантаження можна збільшити, але це вже окреме фінансове питання.
Якщо заряджати через станцію з потужністю 5кВт, Nissan Leaf зарядиться за 5–6 годин. Якщо вірити виробникові, максимальний запас ходу на повній ємності складає 150км (в середньому біля 100км) – 24кВт*год/100км.
Якщо зі швидкістю зарядки все зрозуміло, то з витратами все ще цікавіше.
Вартість витрат за звичайного однотарифного обліку електроенергії
У середньому, щоденний пробіг автомобіля в місті становить менше 100км (якщо це не таксі). Для спрощення розрахунків візьмемо цей показник і порівняємо, якою буде витрата в Nissan Leaf 2015 року випуску та аналогічного йому за класом Nissan Juke з ДВС у базовій комплектації 2017 року.
Для подолання дистанції 100 км на Nissan Leaf необхідна повна ємність (24кВт⋅год). За умови, якщо витрачати на зарядку 24кВт⋅год щодня, за місяць накопичиться:
24 кВт*год × 30д = 720 кВт*год.
Тариф на електроенергію для населення в Україні 2,64 грн/кВт⋅год, тобто за місяць ви заплатите приблизно:
2,64 грн/кВт*год × 720 кВт*год = 1 900 грн.
Для порівняння, витрата палива в Nissan Juke в умовах міста складає 7,6л/100 км. Місячна витрата палива складе:
7,6 л × 30 д = 228 л.
Середня ціна А-95 в Україні 55,25 грн/л, отже, щомісячні витрачати на заправку сягатимуть:
228 л × 55,25 грн/л = 12 597 грн.
Чергове підтвердження того, що навіть за однотарифного обліку, електромобіль явно вигідніший за автомобіль із ДВС, і це не рахуючи відсутності ТО, витрат на заміну фільтрів, мастила тощо.
Ще більше економії за багатотарифного обліку
Якщо підключити багатотарифний облік, то можна заощаджувати ще більше. 8 годин (з 23:00 до 07:00) дії «нічного тарифу» цілком достатньо для повної підзарядки акумулятора Nissan Leaf. Вартість електроенергії вночі вдвічі нижча, тобто 1,32 грн/кВт*год. Відповідно щомісячні витрати в такому випадку складуть усього лише:
1,32 грн/кВт*год × 720 кВт*год = 950,4 грн.
А як же бути власникам Tesla Model S P85D? У комплектації йде один зарядний пристрій Mobile Connector потужністю 11 Вт із роз’ємом Type 2. Через станцію аналогічної потужності виробник гарантує повну зарядку за 8 годин.
Проте, в українських реаліях побутова мережа з такою пропускною потужністю – рідкість, позаяк всюди діє обмеження навантаження. Середня доступна межа трифазного струму – 7 кВт. За таких умов процес заряджання триватиме:
85 кВт*год / 7 кВт ≈ 12 год
За окрему плату та за наявності сприятливих технічних умов дозволену потужність можна збільшити. Заплативши $3–5тис РЕМ, вам проведуть 15–20кВт лінію. Але це вже суто індивідуальне питання, що залежить від бажання та фінансової спроможності.
Змоделюємо таку ситуацію: ви повернулися з роботи о 20:00 і відразу ж «встромили» Nissan Leaf в розетку, а через 12 годин – о 08:00 з зарядженою на 100 % батареєю знову їдете на роботу.
На практиці, навряд чи хтось буде чітко стежити за тим, щоб о 23:00 підключити машину, та відключити рівно о 07:00. У багатьох станцій є функція «заряджати під час нічного тарифу» – необхідно лише підключити кабель, а зарядка розпочнеться автоматично о 23:00 і вимкнеться рівно о 07:00.
І так, для повного відновлення ємності необхідно 24кВт⋅год електроенергії. З трифазною станцією достатньо буде 4год, з однофазною – щонайменше 8год. Завдяки нічному тарифу одна повна нічна підзарядка буде коштувати:
24 кВт*год× 1,32 грн/кВт*год = 31,68 грн.
Без багатотарифного лічильника зросла б удвічі:
24 кВт*ч × 2,64 грн/кВт*ч = 63,36 грн.
Тобто, щоденна економія дорівнює 50 %. За місяць можна буде заощаджувати:
31,68 грн × 31 (день) = 982 грн.
За рік можна заощадити:
982 грн × 12міс = 11 784 грн.
У Nissan Leaf 2017 року випуску була збільшена ємність батареї з 24кВт⋅год до 30кВт⋅год. У середньому однофазная станція буде відновлювати біля 3кВт⋅год електроенергії за годину. Це означає, що через 10год автомобіль буде повністю заряджений. Нічний тариф діє тільки 8год, значить 2год батарея буде заряджатися за стандартним тарифом 2,64 грн/кВт⋅год. Загалом повна зарядка буде коштувати:
(3 кВт*год × 8год × 1,32 грн/кВт*год) + (3 кВт*год × 2год × 2,64 грн/кВт*год) = 47,52 грн.
Без багатотарифного лічильника:
30 кВт*год × 2,64 грн/кВт*год = 79,2 грн.
Загалом можна буде заощаджувати щодня:
79,2 грн - 47,52 грн = 31,68 грн (те ж саме, що й за АКБ на 24кВт*год).
Це яскравий показник того, наскільки вигідний багатотарифний лічильник..
Найкраще про зарядку подбати до придбання електрокара. У всякому разі, ще до покупки ви точно маєте знати, де саме будете його заряджати.
С первого августа будут действовать новые тарифы и при потреблении более 500кВт стоимость будет составлять 3.4грн/кВт и никаких дневных или ночных тарифов. Что соответственно: 720кВт х 3.4грн= 2448грн. Цена другая, но все равно дешевле! По городу! В тоже время, к примеру я сам, довольно много езжу по командировкам и в менее чем за сутки (бывает) проезжаю около 1200-1500км (Днепр-Киев- встреча с заказчиками и назад Киев-Днепр. Какой электромобиль выдержит такую дистанцию, учитывая что зарядки не на каждом углу, по сравнению с ДВС двигателем и за подобное время? Всё остальное:- поиск зарядки, пересадка на общественный транспорт, и т.д.- потеря времени, причем колоссальная!! Экономия должна быть экономной в том числе и временная, причем для всех, а не навязанная правительством, Евросоюзом, производителем... И в первую очередь отражать потребности, покупательскую способность и т.д- народа! Стоимость эл.мобиля не идёт ни в какое сравнение со стоимостью жигулей, ланосов, калин, сенсов, на которых до сих пор ездит чуть ли не большая часть населения Украины. Когда наши з/п будут приравнены к европейским (в Германии законом утверждена минимальная часовая ставка и составляет 9.6евро/час х курс 32,23=309.4грн/час, что за смену 8ч составляет более 2400грн!!!). Где в Украине платят подобную З/П??? Это при том, что цены на продукцию уж очень приближаются к европейским.
брехня, про зміну тарифів.
Ерунда всё это, если на ДВС поставить ГБО стоимость поездки будет равна стоимости электроэнергии, при этом авто приближенного класса будет дешевле в полтора два раза
Это не ерунда, поскольку надо учесть стоимость техобслуживание, которое у ДВС гораздо дороже. Дайош электромобиль!
Цена ГБО, обслуживание, расходники, свечи, фильтра и т.д, тоже не дёшево
во во, прокладки гбц, цепи, успокоители, насос, форсунки, маховики...
Согласен, только Гбо, нет мозгов и есть лишние деньги можно и понты на батарейках взять, у меня седьмой год VW на Гбо, 0,7-0,8 грн. километр расходы прям как у электрички, с ТО, резиной 3 комплекта, музыкой сигналкой установкой Гбо, ну максимум за семь лет до 1грн. за км. И это притом что с салона брал дешевле в два раза от самой дешевой и голимой электрички. Ах да за это время у электрички пора бы поменять аккум. стоимость можете узнать, я за эти деньги две капиталки движка сделаю. Маркетинг наше все, нам навязывают как хорошо иметь абсолютно ненужный товар и как он выгоден.
И авто на газу универсальное, куда захотел - поехал, а электричка, по городу, бесполезный хлам. И ещё, я в прошлом году попал в метель на киевской трассе, но с полными баками Бенза и газа, и пофиг мне мороз и снег в поле на трассе, а вот люди в Тесле тихо сходили с ума, вроде понты Тесла, и когда замёрзнуть есть риск, понты проподают)
Нету бензомотора - не нужно гбо. У меня ауди А6 2,5л. 6,6 соляры на 100км по Киеву. Соляру беру по 17. 6.6х17 = 1,12грн/км. Езжу так уже более 300 000км (это для любителей рассказать как "дорого" дизеляка в ремонте обходится). Хорошо что есть бензомобили - если бы все были дизелями - солярка бы дорого стоила
Вот ниже человек фантазер. Ауди 2.5 по Киеву 6.5 литров расход, дизель по 17 грн и даже с таким дерьмовым дизелем (цен таких в помине нету) он 300000 км наездил. Странно что она не бесплатно ездит и ещё не летает.
Каждый кто владел дизельной машиной знает - плохой дизель, попандос на бабки.
Это шутка? Расход у лифа большой. Взять Теслу или болта. У них 15-20 кВ на 100 км. Ночной тариф 1 грн. Выходит 20 грн за 100 км. Учтите что масло и фильтра покупать не нужно.
Ваши слова имеют смысл если покупать энергию на быстрых зарядках. Там цена 4-6 грн за кВ и выходит ваш расход гольфа 1.6 на газу. 1 км = 1 грн.
Вышли попукать владельцы ДВСных вонючек ;))))
Престаньте гнуть свои пальцы... ваш газ, надо обслуживать, на данный момент цена газа15-16грн. 1л., ну шо уже и 1грн км не выходит да?! Балаболы...
За электричками будущее... цены упадут в течении последующих 3-4 лет... уже сейчас можно купить электричку в цене 13-15k.$ новую... с пробегом на 200-250км. на одном заряде... вы же в свои вонючки (7-15 лет машинам) даже с ГБО в год вкладываете не меньше 500-1000$ на ТО и текущие ремонты... а если здохнет движок то тут кому как повезет, у кого дизель, тот вешается, у кого бенз то страдает... а в электричке капремонт двигла 300-600$ или покупка нового за 1000 с гарантией на 100к. пробега... говорить можно долго... трепачи готовы свое вонючки защищать и голым задом...только не смотреть вперед...
Да я пока еще вожу ДВСную вонючку кросовер... но года - два и возьму электричку без зазрений совести... а вы и дальше финансируйте СТО, производителей ГСМ и автозапчастей...
Ребята, Вы ошибаетесь если думаете что электричку не надо обслуживать, моторчики тоже умерают и батарейки вздуваются. И тенденция рынка - захвати и подымай цену. Так что вряд-ли получится на шару кататься.
Классно распасано про время и затраты зарядки дома, но знаете , сейчас уже (даже у нас в Одессе) столько зарядок напичкано по городу, в каждом втором ресторане\кафе, у бизнес центров и просто на парковках, что я не думаю, что это есть проблема - приехал на работу и кинул на зарядку.
Единственный минус - если нужно быстро зарядиться, то проблема ....но и тут домой же к своей «быстрой зарядке» не всегда удобно ехать целенаправленно. Так что это не панацея покачто
Для столицы в целом домашняя зарядка IMHO панацея, тут редко кто в день проезжает больше 100 км по пробкам. Для такого пробега хватает заряда аккумулятора даже самого убитого Nissan Leaf (если на светофорах не стартовать), потому зарядившись ночью вполне можно в течении дня не подзаряжать.
Вот к примеру для полноты картины сегодняшние расценки, если кто считает себе там выгодно или нет.
Я допустим уже мозг высушил себе. Сколько людей - столько мнений.
Ну подзарядиться возле кафе в Одессе действительно теперь не проблема. Но все таки хочу поставить зарядную станцию, присмотрел в вашем магазине. Скажите, а есть какие-то требования по установке? Кто может поставить такую станцию и сколько это будет стоять? Сама зарядка недорогая, я смотрю.
Да хоть самостоятельно ставьте, если есть понимание вопроса, специально обученных людей для установки станции не предусмотрено. Но лучше все таки электрика пригласите.
У мене FAW B30-400 Він дійсно не заряджається без заземлення?
Спорить о стоимости километра пробега нет смысла, на электромобиле он намного дешевле. Но есть одно "но" - это окупаемость. Электромобили намного дороже сравнимых по параметрам дизельных/бензиновых авто.
Срок окупаемости (ТО, топливо, ремонты) - это больше 200 тыс.км. И это просто окупится разница в цене (если в электричке не будет поломок).
Про дальность поездки, скорость зарядки (либо стоимость зарядки убивает всю экономию), удобство зимой - уже все написали, это жирный минус без вариантов.
В общем, электричка - только для города и дачи (недалекой и в теплое время, без кондиционера и печки ). Будет пробег на аккумуляторе пару тысяч км без подзарядки - вопрос отпадет сам собой, а пока вот так.
Хочется электричку - возьмите мопед
Я дома поставил станцию, и заряжаю машину в гараже. Удобно, приехал с работы, подключил кабель и до утра батарея уже полная. Недавно мне посоветовали поставить многотарифный счетчик, чтобы электричество ночью было дешевле, что я и сделал. Теперь зарядка моего Лифа обходится копейки, так что советую и вам так сделать!
Для предприятий 5 грн. 1 квт. + потери 5-8 %. Вы серьезно об электромобилях в Украине?
Тоже планирую поставить зарядку в часном доме, пока заряжаю от розетки в квартире, за 8 часов ночного тарифа- полностью заряжается и можно и на работу и на дачу, очень удобно и главное никакого запаха бензина)
Что за чушь про три фазы и про cos Phi больше единицы??? В самом автомобиле стоит инвертор который собственно выпрямляет напряжение из розетки и поднимает его до уровня необходимого для батареи. Если у Лифа стоит однофазная розетка на входе, то куда вы собрались впихнуть три фазы???
Я бы сказал, что газ что электричество выровнялись, если учесть стоимость машины
Кроме лифа есть ещё автомобили и там есть гнездо заправки тип 2 оно на три фазы. Есть американский Шевроле болт с 62 батареей на 470 км. И 200 лошадей движком, до сотки 7 секунд. И пердеть о том что дизель по городу 6 литров не нужно! Да первые 50 тыс да , а далее 8-10-12 литров и насос более штуки баксов, ремонта насоса нет только замена. 2024 купил болт 18 года за 6200 и три штуки доставка в Запорожье.
Короче читаю я все комментарий в 24 году. Тариф сейчас 4.18 это для тех кто писал что поднятие тарифа брехня. Думаю я что выгодно для такси, быстрые заправки это 10-14 грн электро это так же как заправится на газу ПО стоимости. Ну ладно думаю я заряжусь дома дешевле но для такси 120 км запас хода это мало. У меня электро велик купил батарею уже можно выкидывать емкости упалв пипец как. Если смотрю на как даже новый не бушный и вижу 120 км запас хода сразу представляю что это 80 а не 120. А если смотреть бу 120 запас хода так это 90 на бу батарею и 60 реальных через пару лет уже. Думаю ладно 240 надо запас хода. Но 240 будут заряжаться дома 16 часов. Ну да гбо бензин машина надо то проводить и то и се менять. Но электро через 5 надо батарею выкидывать а суолько оңай стоит? Либо покупать авто с запасом хода. То если тебе надо 150 км то покупать 240. Когда я захожу в мото салом и клиент говорит мен надо ездить в село 40 км электро велосипед надо а продавец читает с сайта гордо что это веник может проехать 45-50 то мен жалко такого покупателя и хочется как минимум высказать такому продавцу. Ну, а 240 км уже будет стоит дороже чем на 120 км запаса әр сравнению с бензиновыми и с гбо. Согласен электро это будущее, но когда оно будет по цене доступные двс. 100 лет назад реальный Тесла ты думаешь кары электро не могли придумать? Все придумали 100 лет назад выгодно не было. Короче как я вижу выход это братья ставить станцию зарядки дома братья кар с большим запасом. Это я написал с точки зрения для заработка. Может выйти провести свою жопу на работу и назад можно и 120 км лифом кинув зарядку на ночь. А запоавлятьс по 300 грн 100 км на быстрых заправках выгодой не пахнет. Правильно человек написал Экономия должна быть экономной