!

Як вибрати зарядку для електромобіля

Перед купівлею електромобіля користувачі завжди вдаються в питання: де та як його заряджати? Ми вже писали про те, які є варіанти підзарядки в Україні. Якщо ви тільки думаєте над тим, який автомобіль краще вибрати – електричний чи бензиновий, ця інформація буде для вас корисною. Але якщо ви вже зважилися та купили електромобіль, тоді вітаємо. Тепер ми розповімо, яку зарядку для нього вибрати.

Багато що залежить від місця встановлення. Це може бути паркінг, критий гараж або паркомісце просто неба. Можна купити готову зарядну станцію, підключити та заряджатися, а можна спробувати зібрати самостійно (багато хто так робить, але не у всіх виходить).

Під час вибору важливо враховувати технічні параметри, такі як тип роз’єму, струм, довжину кабелю, функціонал. І на цьому питанні ми зупинимося трохи докладніше.

Які роз’єми використовуються в електромобілях? Який вибрати?

Далеко не всі водії розуміють який у них роз’єм, особливо в перші місяці після купівлі. Але все набагато простіше, ніж може здатися на перший погляд, адже основних типів усього 2:

  • J1772 (більш відомий як Type 1) – американський стандарт на 5 контактів. В Україні понад 90 % «електричок» зі США і всі оснащені саме таким роз’ємом;
  • Mennekes (він же Type 2) – європейський стандарт на 7 контактів. Підключається до трифазних розеток, але зазвичай використовує лише одну фазу. Присутній на електромобілях європейського походження, наприклад, Renault.

Є й інші стандарти, їх знати не так важливо, але для когось може бути цікаво:

  • Tesla Supercharger (вгадайте для якого автомобіля) – це не просто порт, а нагнітач енергії, за 20 хвилин заряджає батарею більш ніж на 50 %. У США і Європі використовуються зовсім різні варіації Supercharger, в американської Тесли – 3 контакти, тоді як у європейської – 5. Tesla Supercharger використовується лише на комерційних електрозаправках у Євросоюзі та США, в Україні їх поки немає (з огляду на інформацію з відкритих джерел, вони з’являться не раніше 2022р);
  • CHAdeMO – 2-контактний роз’єм для швидкої підзарядки постійним струмом, підтримується автоконцернами Nissan, Mitsubishi, Subaru і Toyota. В Україні його можна побачити вкрай рідко й хіба що на європейських Kia Soul EV, Nissan Leaf, Citroen Berlingo, Daimler Smart ED, Mercedes B250E або європейській версії старої Tesla Model S;
  • CCS Combo (Type 1/Type 2) – комбінований роз’єм для підключення до портів змінного та постійного струму. В американських і японських автомобілях використовується CCS Combo сумісний з Type 1, а у європейських з Type 2;
  • GB/T 20234 – китайський стандарт. Тут усе складно, адже візуально він нагадує європейський Type 2, але технічно з ним не сумісний. І взагалі в Китаї є 2 абсолютно різні варіації GB/T, одна для змінного, а інша – для постійного струму. В Україні таких автомобілів немає, тому даний стандарт вам навряд чи знадобиться.
РегіонПорти змінного струму (AC)Порти постійного струму (DC)Комбіновані порти (AC/DC)
США
Type 1 J1772

Tesla Supercharger (US)

CCS Combo 1
Європа
Type 2 Mennekes

Tesla Supercharger (EU)

CCS Combo 2

CHAdeMO
Китай
GB/T 20234 (AC)

GB/T 20234 (DC)
 

Для наочності можете скористатися таблицею.

Марка електромобіляПорти змінного струму (AC)Порти постійного струму (DC)
СШАЄвропаСШАЄвропа
BMW i3 Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Fiat 500e (2007) Type 1 відсутній відсутній відсутній
Fiat 500e (2020) Type 1 Type 2 відсутній відсутній
Ford Focus Electric Type 1 відсутній CCS Combo 1 CCS Combo 2
Hyundai Ioniq Electric Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Hyundai Kona Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Jaguar I-Pace Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Kia Soul EV Type 1 Type 2 CHAdeMO CHAdeMO
Mercedes-Benz B-Class Electric Type 1 Type 2 відсутній відсутній
Mitsubishi i-MiEV Type 1 відсутній відсутній відсутній
Nissan e-NV200 Type 1 відсутній CHAdeMO (опція) CHAdeMO (опція)
Nissan Leaf (2010) Type 1 відсутній CHAdeMO (опція) "CCS Combo 2 CHAdeMO (опція)"
Nissan Leaf (2018) Type 1 Type 2 CHAdeMO (опція) "CCS Combo 2 CHAdeMO (опція)"
Renault Kangoo Z.E. Type 1 Type 2 відсутній відсутній
Renault ZOE відсутній Type 2 відсутній відсутній
Smart ForTwo Electric Drive Type 1 Type 2 відсутній відсутній
Tesla Model S "Tesla Supercharger (з перехідником на J1772)" Type 2 "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)" "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)"
Tesla Model 3 "Tesla Supercharger (з перехідником на J1772)" Type 2 "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)" "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)"
Tesla Model X "Tesla Supercharger (з перехідником на J1772)" Type 2 "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)" "Tesla Supercharger CHAdeMO (опція) CCS Combo 2 (адаптер)"
Tesla Model Y "Tesla Supercharger (з перехідником на J1772)" Type 2 "Tesla Supercharger CHAdeMO (адаптер)" "Tesla Supercharger CHAdeMO (опція) CCS Combo 2 (адаптер)"
Toyota RAV4 EV Type 1 відсутній відсутній відсутній
Volkswagen e-Golf Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Volkswagen e-Up Type 1 Type 2 CCS Combo 1 CCS Combo 2
Chevrolet Bolt EV Type 1 відсутній CCS Combo 1 відсутній
Chevrolet Spark EV Type 1 відсутній CCS Combo 1 відсутній
Opel Ampera-e відсутній Type 2 відсутній CCS Combo 2

Візьміть на озброєння просте правило: для американського автомобіля вибирайте станцію з роз’ємом Тип 1, а для європейського – Тип 2. Решта портів використовуються для підключення до постійного струму на комерційних електрозаправках, тому не такі важливі.

Як щодо перехідників?

Так історично склалося, що в Україні майже всі комерційні пункти підзарядки укомплектовані кабелями Type 1 і Type 2. Але через те, що електромобілі здебільшого американські, Type 1 постійно зайняті, а Type 2 – вільні. Деякі користувачі, щоби не стояти в черзі, підключаються до європейських портів через перехідник.

Проблема в тому, що в стандартів Type 1 і Type 2 несумісний пілот-сигнал, тобто перехідник тільки імітує його. До чого це призводить? Так ні до чого хорошого.

Перед відключенням конектора потрібно натиснути кнопку розблокування – вона відправляє сигнал на бортову систему, щоб АКБ припинили заряджатися, перш ніж розірвуться контакти. У випадку з перехідником пілот-сигнал не спрацьовує правильно, після натискання на кнопку конектор розблокується механічно, але однаково залишиться під навантаженням, тому під час «висмикування» виникає дуга, що може призвести до вигорання контактів, електроніки або дрібної пожежі.

Попередньо можна спробувати відключити все через бортову систему, але це не зручно і однаково немає гарантій, що спрацює. Часті випадки коли через перехідник горіла бортова електроніка, особливо в таких «чутливих» машинах, як Renault ZOE.

Ремонтувати доведеться за власні кошти, тому що використання перехідників призводить до втрати гарантії. Річ у тім, що вони заборонені міжнародними стандартами, ніякі автовиробники не дозволяють їх використовувати.

Виняток – адаптери Tesla для підключення «суперчарджера» до CHAdeMO або CCS Combo 2, вони ліцензовані та цілком сумісні з відповідним стандартом (інакше американську Теслу Ви ніде не зарядите). В Україні продається багато інших (несертифікованих) перехідників, але це не найкраща ідея, вони небезпечні, тому краще їх уникати.

На які параметри дивитися під час вибору

Залежно від умов експлуатації можна підібрати оптимальні характеристики й насамперед потужність. Побутові зарядні пристрої йдуть на 16А (3,6–3,7кВт) або 32А (7–7,4кВт), від чого залежить швидкість зарядки. Відштовхуватися потрібно від того, скільки кіловат виділено на домогосподарство або електромобіль може взяти максимально.

Висока потужність не гарантує швидку зарядку

На домогосподарство РЕМ виділяють не більш ніж 3–5кВт. Навіть, якщо вибрати вихідну потужність 7кВт, ви технічно не зможете взяти більше встановленого договором обмеження. Крім того, частина навантаження все одно піде на побутову техніку, навіть у такому випадку вийде не більше 2–3кВт, тому номінальних 3,6квт вистачить із головою.

Другий чинник – скільки електрики може прийняти система електромобіля. Бюджетні марки, як Nissan Leaf, часто укомплектовані портом на 3,7кВт (16А) або опціонально на 7,4кВт (32А). Машина не зможе взяти більше кіловат, ніж розрахований порт.

Щоби не переплачувати, вибирайте номінал 16А – для міських умов це оптимальний варіант. За ніч машина з АКБ на 24–40 кВт⋅год встигне зарядитися на 80–100 % і цього вистачить на цілий день (з’їздити на роботу, забрати дитину зі школи, за покупками в супермаркет тощо). А якщо враховувати додаткові пункти для підзарядки, як парковка в бізнес-центрі або біля супермаркету, то проблем із запасом ходу взагалі не повинно бути.

Якщо машина укомплектована портом на 32А, краще вибрати вищу потужність. Все-таки отримуючи 4–5кВт вночі вона буде заряджатися швидше, ніж за 2–3кВт.

Як вибрати захист від вандалів та вологи

Для критого гаража захист від вологи не критичний, але якщо плануєте підзаряджатися в себе у дворі або на паркомісці просто неба, вибирайте ступінь захисту оболонки не нижче IP65.

Чим вищий ступінь IP, тим краще електроніка захищена від вологи.

Навісний блок може бути вразливий у гаражному кооперативі або на відкритому паркінгу без охорони та камер. Для захисту від вандалів його можна помістити в металевий бокс із замком.

Переносну «цеглину» можуть поцупити під час зарядки від звичайної розетки в громадському місці. Запобігти крадіжкам можна 3 способами:

  • Найнадійніший – не залишайте переносну зарядку в таких місцях без нагляду або пошукайте альтернативний варіант («зелене» паркомісце, мережева електрозаправка);
  • Механічне блокування конектора (передбачене не у всіх машинах);
  • Функція «антизлодій» – якщо хтось спробує відключити конектор, на телефон прийде повідомлення, а сам блок керування заблокується в разі підключення до іншого автомобілю.

Під час вибору важливо звернути увагу й на інші, не менш важливі функції, що допоможуть контролювати процес підзарядки. Розглянемо їх докладніше.

Корисні функції, про які важливо знати

  • Адаптивний режим – зарядний пристрій підлаштовується під мережу, у разі зниження напруги автоматично зменшується струм. Корисний для нестабільної мережі з частими перепадами напруги;
  • Регулювання потужності – дозволяє обмежувати мережеве навантаження. Під час активного користування побутовою технікою можна виставити 3–6А, щоби не перевантажувати мережу, а вночі поставити максимальні 16А або 32А;
  • Зарядка без заземлення (в деяких переносних моделях) – дозволяє зарядити акумулятори в екстреній ситуації, коли доступна тільки не заземлена побутова розетка;
  • Лічильники вжитої електрики, часу підзарядки, мінімальної/максимальної потужності тощо;
  • WiFi модуль – віддалений контроль і відстеження параметрів через смартфон;
  • Оновлення прошивки – виправлення програмних помилок, додавання нових і покращення старих функцій.

Крім функціоналу важливо підібрати оптимальну конструкцію, оскільки зарядні пристрої поділяються на переносні та стаціонарні.

Переносна чи стаціонарна зарядка?

Принцип роботи й «начинка» – однакові, різниця тільки в тому, що одні моделі монтуються на стіну в гаражі, а інші можна возити із собою в багажнику. Щоби зрозуміти, який варіант краще підійде для вас, розглянемо переваги та недоліки кожного.

Чим хороший переносний тип

«Цегла» дозволяє заряджати не лише вдома, а і скрізь, де є звичайна побутова розетка. Вона оптимально підходить для регулярних заміських поїздок. У сільській місцевості та маленьких містах з інфраструктурою електрозаправок не все так добре, як у мегаполісах, на кшталт Києва чи Одеси, тому переносна зарядка може дуже виручити.

Недоліки:

  • Не можна змінювати параметри або розширити функціонал, тому потрібно спочатку визначити найважливіші функції;
  • Можуть поцупити (на відкритому паркінгу краще не залишати без нагляду);
  • Доводиться кожен раз розмотувати та змотувати кабель 5–7м.

Важливо розрахувати довжину проводу так, щоб у підключеному стані функціональний блок вільно лежав на підлозі, а не висів у повітрі, створюючи натяг. Якщо не вистачить довжини, доведеться використовувати подовжувач, проте багато виробників, як EnergyStar, забороняють це робити. Краще не ризикувати гарантією і взяти на пару метрів довший кабель.

Переваги:

  • Компактні розміри, мала вага;
  • Можна підзарядиться від будь-якої побутової розетки (деякі моделі можуть працювати без заземлення);
  • Не потрібно «заморочуватися» з монтажем – встромив вилку в розетку й заряджаєшся.

У нас великий вибір якісних переносних зарядних станцій EnergyStar українського виробництва. Вони надійні та дуже функціональні – базово підтримують адаптивний режим, регулювання потужності та підзарядку без заземлення. Цього вже достатньо для безпечної й комфортної зарядки, а деякі моделі ще й оснащені WiFi модулем.

Якщо з якихось причин не підходить «цеглина», можете вибрати настінну станцію.

Стаціонарний пункт підзарядки в себе вдома

Функціональний блок кріпиться на стіну в гаражі або біля паркомісця. Залежно від виробника та моделі, він може бути укомплектований портом або конектором. Така конструкція дуже зручна, якщо виїзди за місту відбуваються не часто. Вдень можна заряджатися на роботі або платній парковці, а ввечері – вдома. З недоліків:

  • Для установки потрібно прокласти нову проводку, прикріпити та підключити сам блок, що вимагає додаткового часу та фінансів;
  • Прив’язка до місця підзарядки.

Переваги:

  • Підлогову колонку або навісний блок точно не поцуплять;
  • Багато виробників допускають розширення функціоналу, опціонально можна додати ще одну розетку або WiFi модуль;
  • Не потрібно кожен день розмотувати та змотувати кабель.

У нашому магазині можете вибрати найнадійнішу вітчизняну настінну станцію – Octa Energy. Завдяки модульній конструкції, можна опціонально встановити будь-який функціонал або розширити вже наявні можливості. За якістю вона не поступається імпортним аналогам: Circontrol, Elinta або Schneider Electric.

Стаціонарна станція може бути як заводською, так і збірною. Важко сказати, яка краще та зручніше, тому що вони використовуються в різних випадках.

Кому потрібні заводські стаціонарні зарядки?

Заводський зарядний блок зазвичай йде в мінімальній комплектації, часто без можливості розширення. Його найчастіше вибирають великі організації для мережевого використання (торгові центри, супермаркети, об’єкти інфраструктури). Вони замовляють одразу кілька сотень або тисяч одиниць у готовому до підключення вигляді, що набагато швидше і юридично простіше, ніж купувати окремі компоненти та складати самостійно.

Якщо і є готовий функціонал, то дуже обмежений. Це оптимальний варіант для громадської парковки, де використовується потужна мережа й можуть заряджатися різні автомобілі. Умовно, Nissan Leaf буде брати 3,6кВт, а Tesla – 7,4кВт чи й більше. Користувач просто підключає конектор у порт і машина отримує максимальну потужність. Технічні параметри та регулювання не мають ніякого значення, поки автомобіль припаркований – АКБ заряджається.

Для приватного користування це не завжди зручний варіант, тому що не дозволяє відслідковувати витратами та обмежувати потужність, щоби можна було користуватися іншими електроприладами. Можна зібрати зарядну станцію «під себе» з необхідним функціоналом і комплектацією.

Немає універсальної зарядки для всіх. Вони всі різні та й у користувачів теж різні запити, залежно від особливостей домашньої мережі, марки машини чи місця установки. Відштовхуйтеся від власних індивідуальних умов і з огляду на них вибирайте зарядну станцію відповідним рівнем якості та функціями

На жаль, ніхто ще не залишив відгук про цей товар. Будьте першим!